Donderdag 9 oktober - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Donderdag 9 oktober - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Donderdag 9 oktober

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

10 Oktober 2014 | Myanmar, Bago

Vanochtend vroeg opgestaan en ontbeten. Toen we naar buiten kwamen zagen we het al: veel mensen wilden weer met de truck naar beneden. Anderhalf uur in de drukte staan wachten totdat we ergens vooraan aan een trap naar een laadbak kwamen te staan. Wat een herrie en chaos. Niet goed voor Brigitte, wat zich naar zou blijken aan het einde van de dag zou gaan wreken. Te laat de oordoppen in en alle hectiek om haar heen was niet goed om een dag mee te beginnen. We stonden om half 9 bij de plek vanwaar de trucks zouden vertrekken en waren pas om 10 uur in een truck. Toen hadden ze eindelijk ingezien dat ze op deze manier niet snel genoeg alle mensen naar beneden zouden gaan krijgen en toen wij op weg naar beneden waren, kwamen ongeveer 25 lege trucks naar boven. Beetje laat, maar boven bij Golden Rock was het echt mega chaos geworden van mensen die naar benden wilden. Gelukkig kwamen we in een lege truck en hadden de voorste bank, dus met enigszins beenruimte. Uit het enorme geluid en de brandlucht bleek dat de remmen niet meer in top conditie waren :-) Gelukkig zonder problemen beneden aangekomen, maar we lagen al direct erg achter op het programma. Vanuit Golden Rock terug naar Bago en daar eerst de hoogste pagode van het land bezocht. Toen we net binnen waren begon het enorm te regenen, maar gelukkig zijn de buien hier snel voorbij. De pagode had een andere vorm dan die van Yangon, waardoor deze stuk kleiner lijkt dan hij dus is. Vanuit de pagode naar het kasteel van de koning van het Tweede Birmaanse koninkrijk, tenminste, een replica daarvan :-) Deze hebben ze nagebouwd aan de hand van de gevonden fundering van teakhouten palen.

Na dit bezoek gaan lunchen. Tijdens de lunch bleek al, dat de hectische ochtend voor Brigitte wat teveel was geweest. De bovenkamer wilde even niet meer. Wel gezellig met Cherry geluncht en over van alles en nog wat gesproken. Vanuit het restaurant naar het beeld van de liggende Boeddha. Een enorm beeld in een even enorme hal. Dit beeld stamt uit het jaar 994 en hebben ze in de 19e eeuw overwoekerd onder bomen weer teruggevonden en dus een hal omheen gebouwd. Het hele beeld is 55 meter lang en een oor is 4,5 meter lang. Na dit bezoek naar een Mon village, waar men in het levensonderhoud voorziet met weven van omslagjurken en stoffen. Brigitte heeft er een traditionele omslagjurk gekocht.

Vervolgens terug naar Yangon en dat viel niet mee. Net voor Yangon kwamen we in een file en al het getoeter en uiteindelijk toen het donker werd de lichten zorgden ervoor dat bij Brigitte het licht volledig uit ging en ze zich zeer slecht ging voelen. Toch alles bij elkaar met een al slechte start van de dag teveel geweest. Dus direct na terugkomst in het East Hotel op bed gaan liggen.