Dinsdag 21 oktober - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Dinsdag 21 oktober - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Dinsdag 21 oktober

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

21 Oktober 2014 | Myanmar, Inle

Vandaag om 8.30 uur opgehaald voor het dagprogramma: 'een rondje Inle Lake'. Eerst naar de boot, die in het kanaal klaar lag. Vervolgens via het kanaal van Nyaung Shwe naar het Inle Lake. Daar aangekomen al snel de eerste beenroeiers / vissers gespot en van een 'visser in actie' een serie foto's gemaakt hoe die vis vangt. Erg leuk om dat hele proces te zien. Uiteraard een fooi gegeven voor het dienen als 'foto object' :-)

Vervolgens naar de 'Jumping Cat Monastry'. Sinds het overlijden van de opper monnik geen springende katten meer hier in het klooster, maar wel een behoorlijk aantal mooie 'shrines' met heel oude Boeddha beelden.
Vanuit dit klooster over het meer veder door de drijvende tuinen heen. Ongeveer 48% van het meer bestaat nu uit drijvende tuinen en daar is nu een maximum aan gesteld door rode palen in het water te zetten tot waar de tuinen mogen komen. Aangezien de tuinen uit zichzelf groeien, dienen ze dus in toom gehouden te worden. De drijvende tuinen zijn ontstaan toen vissers op het (ondiepe) water paalwoningen gingen bouwen om te kunnen overnachten en men later met de familie daar ging wonen. Aangezien de wortels van waterhyacint veel lucht bevatten, dienen die als ondergrond voor de drijvende tuin en ging de familie door gebruik te maken van deze drijvende plant bij de paalwoning een groentetuin aanleggen. Op deze wijze zijn de drijvende tuinen steeds verder uitgebreid en geworden tot wat ze nu zijn. Vissersfamilies werden zo deels ook 'landbouwer te water'. En wij gekke Nederlanders maar de Zuiderzee inpolderen :-)

De volgende stop was bij een botenbouwer, die de motorsloepen en kano's maakt en van het 'afvalhout' leuke dingen voor toeristen. Vanuit daar met een kano een tochtje van een half uur gemaakt door het vissersdorp. Zo zie je het dorp vanuit een net iets lager perspectief en zonder de herrie van de motor van de boot.

Na de kanotocht naar een weverij. Het bijzondere van deze weverij was, dat ze van de stengels van Lotusplanten draden vlechten. Deze draden worden vervolgens geweven tot stoffen voor sjaals en doeken voor Boeddha beelden. Bijzonder om te zien hoe ze draad uit de stengels maken en vervolgens tot een lap stof verwerken. Ook werd er zijde en katoen verwerkt. Brigitte heeft er een zijden sjaal gekocht.

Vanuit hier naar het Inle Heritage House voor de lunch. Op deze locatie probeert men, met name door opleidingen en een fokkerij van Birmese katten, de tradities van de streek rond het Inle Lake te waarborgen. Een erg goede zaak! De overheerlijke lunch, met schitterend uitzicht over de drijvende tuinen en de activiteit daarin. De lunch bestond uit een voorgerecht, hoofdgerecht en koffie met cake als dessert. Overheerlijk!! Na de lunch de fokkerij van Birmese katten bezocht. Door inteelt waren er in Myanmar geen raszuivere Birmese katten meer, dus heeft de oprichter van het Heritage House raszuivere katten uit Hong Kong over laten komen en is daarmee gaan fokken. Mooie en met name lieve katten. Zelf ging ik even op mijn hurken zitten om een kitten aan te halen en zat er opeens een kat op mijn rug die me uitgebreid kopjes ging geven. Zie de foto op Facebook! De katten hadden groene en oranje ogen, erg bijzonder!
Vanuit de lunch locatie naar een 'Cheroot fabriek'. Van cheroot bladeren worden hier sigaren gemaakt, met een bijzonder soort tabak, met verschillende smaken, zoals mint, banaan, anijs, gember, etcetera. Geen sigaar gerookt, maar het was wel grappig om te zien hoe en met name hoe snel deze gemaakt worden. Allemaal handwerk en steeds minder (jonge) vrouwen willen dit werk doen. Voor de toekomst dus een probleem...........
Vanuit hier naar een bijzondere tempel. Hier staan vijf beelden van Boeddha, die door het vele plakken van goudblaadjes meer op ronde stenen lijken dan op afbeeldingen van Boeddha. Er zijn vijf 'Boeddha's'. Deze Boeddha beelden worden al sinds lange tijd ieder jaar in een processie, op een speciale boot langs de dorpen en steden van het Inle Lake vervoerd. Een speciale jaarlijkse gebeurtenis, die gepaard gaat met wedstrijden van beenroei teams en feestelijkheden. Al lang geleden is de boot waarmee deze beelden rond het meer vervoerd worden tijdens een storm omgeslagen en de beelden zijn in het meer gevallen. Van de vijf beelden zijn er maar 4 teruggevonden en de vijfde is na een aantal dagen opeens weer bij de tempel aangespoeld. Een jaar later wilden ze dat beeld weer tijdens de processie meenemen, waarop het bij het naar buiten dragen van dat beeld opeens weer ging stormen. Sindsdien gaan er dus maar 4 beelden op de processie mee en blijft het vijfde beeld achter in de tempel.
Na het bezoek aan de tempel naar een zilversmederij in een dorp waar veel zilver- en goudsmeden wonen. Wat een vakmanschap met zo een 'primitieve' gereedschappen. Hier een zilveren vis gekocht, waarvan het lijf kan bewegen als een vis en voor Brigitte een armband. Een eindje verder een paraplu makerij bezocht, waar een aantal vrouwen werken en 'zitten te poseren' met 'lange nekken'. Vanaf een bepaalde leeftijd krijgen de vrouwen iedere zoveel jaar een aantal extra ringen rond hun nek. Daardoor lijkt hun nek langer te worden. Deze traditie stamt uit het verleden, ter bescherming tegen tijgers. Die bijten namelijk eerst in de nek, de knieën en de polsen. Op die plaatsen worden dus de ringen gedragen.

Op de terugweg naar het hotel gingen we donkere lucht tegemoet. Links van ons in de bergen onweerde het al behoorlijk en net voor Nyaung Shwe begon het dan ook te regenen, eerst druppels en net voordat we aanlegden begon het erger te regenen. De boot beschikte over schitterend mooie roze regencapes, die we mochten lenen, aangezien we morgen toch weer met de boot gaan. Nadat we in onze bungalow waren brak het noodweer los. In Nederland had dit zeker een code oranje gekregen, hier is het gewoon een hevige lange plensbui :-)

's-Avonds bij het eten in het hotel nog een leuk gesprek gesprek gehad met de eigenaar.

• 21 Oktober 2014 - 19:14

Jan Boven:

Toeval bestaat niet. Net gisteren op Google ingetikt: "inle lake video" en 7 minuten lang de vissers en tuinen gezien. Pa

• 21 Oktober 2014 - 21:31

Fred & Marianne:

Heb ook eens zitten kijken naar dat filmpje. Ziet er nog best ingewikkeld uit dat beenroeien.
    Verder blijft het genieten van jullie verhalen.
    Grtz
    Fred & Marianne