Woensdag - Reisverslag uit Houffalize, België van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Woensdag - Reisverslag uit Houffalize, België van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Woensdag

Door: EdzoBrigitte

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

17 Juni 2015 | België, Houffalize

De woensdag begon al vroeg. We waren van de week begonnen aan de blueray van seizoen 4 van de Game of Thrones. Dat werd op de dinsdagavond zo "spannend" dat we steeds besloten nog maar een aflevering mer te kijken, met als gevolg dat we rond 2.15 uur (juist, in de nacht) alle 10 de afleveringen hadden gezien. Nog steeds spannend, maar nu is het wachten tot seizoen 5 op blueray wordt uitgebracht :-(
De woensdagochtend ging de wekker weer om 8.00 uur. Het lijkt wel vakantie :-) Dus eruit, snel ontbijten en richting Bastogne, via Rachamps en Foy, allemaal plaatsen uit de serie The Band of Brothers. Voor diegenen die het nog niet bekend is, wij kijken deze serie (10 afleveringen) ieder jaar met de Kerstdagen, dit nu al 12 jaar op rij. Waarom met Kerst een oorlogsserie? Eenvoudig, Kerst is het feest waarin vrede op aarde symbool staat en dan is het bijzonder om te kijken naar jonge mensen die hebben gevochten voor onze vrede. Datzelfde is ook de reden van mijn "project" oorlogsbegraafplaatsen fotograferen (waarover hierna meer). The Band of Brothers gaat over de E- (easy)compagnie van het 506e regiment van de 101e luchtlandigsdivisie, die vanaf de opleiding tot het einde van de oorlog wordt gevolgd. Iedere aflevering wordt ingeleid door interviews met de soldaten die in de Easy-compagnie gevochten hebben.
OK, tot zover de uitleg, nu het "woensdag-programma". Via Rachamps en Foy naar Bastogne en wel het Mardasson Memorial, ter nagedachtenis aan de 77.000 gesneuvelde en gewond geraakte Amerikanen tijdens het Ardennen offensief. Dat getal zegt al genoeg.........
Vandaar naar het centrum van Bastogne en koffie met een Belgische wafel gedaan en de Sherman tank die daar staat op de foto gezet. Toen via Bizory de weg naar Foy op. In het Bois de Jacques heeft de Easy-compagnie gelegen tijdens de belegering (omsingeling) van Bastogne en wel tegenover het dorpje Foy. Daar staan twee monumenten en in het bos tegenover Foy zie je de schuttersputjes (foxholes) nog liggen. Erg bijzonder om daar te lopen als je weet wat daar gebeurd is (uit de serie The Band of Brothers).
Van daaruit naar de Duitse oorlogsbegraafplaats bij Recogne, waar 6.807 Duitse soldaten begraven liggen. Ik heb de afgelopen maanden diverse begraafplaatsen op de foto gezet, maar het blijft bijzonder om over zo een begraafplaats te lopen en dit vast te leggen.
Vanuit deze begraafplaats via een monument ter gedachtenis aan een tijdelijke Amerikaanse begraafplaats naar het huisje terug. De rest van de dag lekker in de zon zitten en een beetje bijslapen :-)

• 17 Juni 2015 - 16:38

Greet:

Leuk naar Bastogne dat roept bij mij goede herinneringen op wij kwamen er altijd doorheen als we naar Pommerloch gingen. Zagen we ook die tank midden in de stad. In Elshout is alles oké, mooi weer! en met Shanty Luca en Wiesje gaat het ook goed.
    groetjes ook van Leo
    Greet?