Zaterdag bandendag - Reisverslag uit Houffalize, België van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Zaterdag bandendag - Reisverslag uit Houffalize, België van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Zaterdag bandendag

Door: EdzoBrigitte

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

14 Juni 2015 | België, Houffalize

Maandag wasdag, woensdag gehaktdag, zaterdag bandendag :-)
Na het ontbijt op de step (auto met stepwieltje) naar het "Centre de pneus" zo ongeveer 16 km "verderop". Gezien de goed onderhouden wegen in België hoefden we gelukkig weinig gaten te ontwijken en ging de reis toch zeker met een enorme snelheid van 50 km per uur. Aangekomen bij de boerenschuur achter het woonhuis, in het dorp met de welluidende naam "Bonnerue" kwam de vrouw des huizes naar buiten. Op mijn vraag "Parlez vous Anglais" een "Ohlala", maar toen ze het Nederlands kenteken zag, bleek ze een paar woorden Nederlands te spreken. Niet voldoende om een vlotte communicatie op gang te brengen, maar wel om te melden dat "man in kwartiertje thuis is". Zij druk aan het bellen en uiteindelijk manlief aan de lijn en die zou direct naar huis komen. Mooi! Ondertussen kregen we aanbod van koffie, water of thee, hetgeen we vriendelijk afsloegen (we hadden immers net ons ontbijt op en een spannende rit achter de rug :-)...). Manlief kwam thuis, keek een keer naar het stepwieltje en de kapotte band en ging die direct van de velg afhalen, ondertussen driftig Frans brabbelend tegen ons, waarvan 90% aan ons voorbij ging. Vervolgens dook hij een container in, om met een Michelin band terug te komen. Helaas, "type H" en geen "type W" dus even "Ces't une problem". Wij proberen duidelijk te maken of ze een band konden bestellen, maar hoe breng je dat over met drie woorden Frans. Daar had mevrouw een antwoord op en pakte haar mobiel en belde een vriend. Brigitte kreeg de mobiel in handen en bleek het een in het dorp wonende Nederlander te zijn die met hun bevriend is. Die diende dus even als tolk en de mobiel is nog nooit zoveel van "hand naar hand" gegaan als die zaterdagochtend :-) Al snel was het duidelijk en we kunnen nu maandag om 18.00 uur de band ophalen en laten monteren. Aangezien de "garage" nog niet de beschikking had over de moderne gemakken als Pin-apparaat of VISA, dus even in Houffalize gestopt om te pinnen en (aangezien de man duidelijk had gemaakt dat we het rijden met het stepwieltje maar beter uit ons hoofd konden laten) direct bij de Proxy boodschappen te doen voor maandag.
De zaterdagmiddag lekker in de zon gezeten, die ondertussen uitbundig was gaan schijnen en een lekkere bruinrode (meer rood dan bruin) tintje gekregen. Een veer op ons hoofd en we kunnen door voor Indiaan :-)
Na het diner nog even een kort wandelingetje gemaakt, voor foto's zie Facebook.

• 14 Juni 2015 - 17:25

Arie En Annie:

Zondag 14 juni, de dag nà de 13e. Gaat al een stuk beter met jullie.
    Dat wordt morgen genieten, als de auto weer normaal kan rijden.
    Veel plezier en genieten van het mooie weer.
    Groet van Arie en Annie.