Dag 2,5 t/m 4,75 - Reisverslag uit Pyhäranta, Finland van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Dag 2,5 t/m 4,75 - Reisverslag uit Pyhäranta, Finland van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Dag 2,5 t/m 4,75

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

03 Februari 2015 | Finland, Pyhäranta

Het vervolg van dag 2. Onze cottage ligt redelijk dicht bij het 'centrum', bij Cafe Loimu in bezoekerscentrum Naava en de supermarkt. De indeling is hetzelfde als de cottage van vorig jaar, alleen nu zitten we middenin en niet op en hoek. We 'missen' dus een raam aan de zijkant, dus iets minder licht. Wel een betere bank om op te hangen :-) Eerst natuurlijk weer wat met het interieur lopen 'schuiven' zodat we wat meer opbergruimte in de slaapkamer hebben gekregen. Huisjes verhuurder worden moe van ons :-)
Vervolgens op de bank 'uitgevloeid' en lekker met de open haard aan liggen dutten. Rond 19.00 uur werd ons eten gebracht. Ja, ja, wat een luxe zo een catering pakket voor de eerste week. Vooraf een zalmsoep met aardappel (klinkt bekend hè Marianne en Fred :-).......), overheerlijk! Hoofdgerecht aardappelpuree met een vleesspies en jus met wat groente. Als nagerecht een appeltaartje. Lekker gegeten :-) Borden en bestek de vaatwasser in, kopje koffie met een neut en de rest van de avond lekker op de bank liggen lezen.
Maandag:
Geen wekker gezet en midden op de ochtend wakker geworden. Dat was dus erg hard nodig blijkbaar :-) Lekker ge-ontbijt en buiten zagen we zowaar wat blauwe lucht. Mooi, dat is dus al meer dan we vorig jaar de hele week bij elkaar gezien hebben :-) Om 10.00 uur was het dan ook minus 12 graden. Aan het einde van de ochtend stukje met de sneeuwschoenen wezen wandelen. Langs het hotel halverwege de berg en vervolgens langs de berg in de richting van Luosto. Na een paar kilometer de afslag bergop genomen in de richting van Restaurant Tsokka bovenop de berg. Dit tot halverwege gelopen en toen dezelfde weg weer terug. Alles bij elkaar zo een kilometer of zes door een winterwonderland gelopen. Heerlijk!
Na terugkomst de sauna aangezet en lekker geluncht. Daarna de sauna in, onder de douche door en weer op de bank om dit stukje te schrijven en te wachten tot ons diner gebracht wordt :-) Wat een leven.........we slaan er ons dapper doorheen. Het diner was weer overheerlijk. Salade vooraf, vis (merk onbekend) met een botersaus en aardappelpuree met groenten en toe bessen met een toefje room. De avond met de e-reader in de hand bij de open haard doorgebracht.
Dinsdag:
Zowaar de wekker gezet die ook netjes om 8.00 uur is afgelopen. Ontbijt naar binnen en vervolgens naar buiten de sneeuw in. Het was gaan sneeuwen en het sneeuwde zo bij tijden lekker door. Besloten om een sneeuwschoen wandeling te maken van ongeveer 5 kilometer middels een vooraf op Basecamp van Garmin gemaakte wandelroute. In de winter liggen de 'paden' blijkbaar toch net even wat anders dan precies over de op de kaart aangegeven paden. Uiteindelijk bijna 6,5 kilometer gelopen, een lekker kort rondje. Heerlijk genieten weer van de rust. Een groot deel van de wandeltocht ging over een sneeuwscooter spoor. Echter geen sneeuwscooter langs zien komen. Na thuiskomst de sneeuwschoenen uit en vrijwel direct door naar de supermarkt om inkopen te doen. Op weg naar de supermarkt kwamen we het Finse echtpaar nog tegen van afgelopen zondag en daar nog even mee staan kletsen. In de supermarkt originele Finse houten mokken gekocht.
Na thuiskomst lekker geluncht en even de binnenkant van onze oogleden bewonderd, dit stukje afgeschreven en besloten dit even in Café Loimu op de elektronische brievenbus te gaan doen onder het genot van een cappuccino en een dubbele espresso.

• 03 Februari 2015 - 15:26

Margreet:

Lijkt mij heerlijk zo buiten in de natuur!
    Veel plezier en geniet er van, dat doen wij van jullie verhalen.

• 04 Februari 2015 - 15:41

Fred & Marianne:

Lekker he, die zalmsoep! Wij hebben het recept.
    Zo te lezen genieten jullie wel.

Gtrz Fred & Marianne