Dinsdag 28 oktober - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Dinsdag 28 oktober - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Dinsdag 28 oktober

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

28 Oktober 2014 | Myanmar, Rangoon

Vanochtend weer vroeg ons mandje uit. Om 7.00 uur de pick-up voor de kookworkshop. Het was ruim 40 minuten rijden, naar een buitenwijk van Yangon. De chauffeur was er nog nooit geweest en moest even zoeken. Ontvangst door William, die erg goed Engels spreekt. Naar later bleek heeft hij via een door België gefinancierd programma een opleiding in Europa gevolgd voor de toeristen sector en dus ook in Europa een soort van 'stage' gelopen. Hij is weer terug gekomen naar Myanmar, om hier zijn eigen onderneming op te zetten: 'Myanmar good news Travel', met daaraan vast de kookworkshops onder de naam 'Flavours of Myanmar'. Dit zou een zeer bijzondere ochtend gaan worden! William was zeer aardig, behulpzaam en ontzettend enthousiast. Zijn hobby koken kon hij zo combineren met dit leuke concept. We kregen eerst een welkom, waarbij we ieder een tas kregen (typisch Myanmar tas, die je om de schouder kunt hangen), Brigitte een wikkelrok en ik zelf een longhi. Aangezien we ook een klooster zouden gaan bezoeken en ik een korte broek aan had, direct de longhi maar aangedaan. Van William een uitleg gekregen hoe deze aan te doen.
Vervolgens kregen we ieder een boodschappenlijst, waarop vijf producten en met ieder 1.000 kyats. De boodschappenlijst was in het Birmees met dus vijf producten, waarvan we dus niet wisten wat die waren. Vervolgens met de taxi naar een lokale markt, waar we dus zelf onze inkopen moesten doen. Lachen!! We hadden direct al veel bekijks, deels ook door de longhi die ik aan had. Boodschappen doen in het Birmees valt niet mee :-) Wel erg gelachen, de mensen op de markt hielpen ons met de uitspraak. Al bij de eerste kraam stond er een man achter ons met motorhelm op. Die had de grootste lol en hielp ons direct met de uitspraak. Met name de uitspraak van 'nha-yar-boe-pay-ba' (voor 200 kyats) viel niet mee. Die meneer bleef maar helpen, breeduit lachend. Leuk zo die interactie en zien wat je uiteindelijk gaat krijgen. Alles kwam bekend voor, za-ba-lin (citroengras) kha-yan-chin-thee (tomaten), kyet-toon-nee (uien) en zo nog aantal producten. Bij het vragen afgesloten door 'shi-laa' (heeft u voor mij.....). Heel erg leuk concept!! We hebben ons kostelijk vermaakt en veel mensen op de markt ook, met name de onbekende motorrijder, die ons maar steeds bleef volgen en helpen en op enig moment foto's van ons stond te maken :-)
Hierna nog een bijzondere gebeurtenis. Naar het plaatselijk klooster gegaan en daar eten gegeven aan de monniken, wat hier dus eigenlijk standaard gebeurd. De monniken zijn, zoals eerder vermeld, voor hun eten afhankelijk van offergaven van de inwoners van het dorp/stad, die dit vanuit de Boeddhistische traditie doen. Na de offergave een gesprek gevoerd met de assistent van de hoofd monnik. Een erg interessant gesprek over geloof en hemzelf. Na de vakantie onszelf toch maar nog eens meer gaan verdiepen in het Boeddhisme. Dit geloof is wel de basis van de vriendelijkheid, behulpzaamheid en goedlachsheid van deze mensen. Dit blijft ons verbazen. Arm zijn en toch rijk zijn............
Vanuit het klooster naar de workshop. Eerst ging William samen met de nicht van zijn vrouw een aantal gerechten voordoen, waarbij hij goede uitleg gaf over hoe een gerecht te bereiden. Er werden uiteindelijk 10 gerechten gemaakt, waarvan wij er twee geheel zelf hebben gemaakt. Vervolgens dit alles, onder het genot van een glaasje Sauvignon blanc uit Myanmar genuttigd. Wat een leven :-)
De opzet van de workshop is zeer goed en dus ook zeer aan te bevelen! Nog een tijd met William zitten praten en zeer hartelijk afscheid genomen (en zelfs twee keer een dikke 'hug') :-) Dit was een wel zeer leuke, prettige en bijzondere afsluiting van een zeer bijzondere vakantie. Wat een mooi land en wat een vriendelijke en goedlachse inwoners. Bijzonder!!

• 28 Oktober 2014 - 18:24

Margreet:

Hallo Edzo en Brigitte,
    We hebben weer genoten van jullie reisverhalen, wat een mooie ervaring.
    Zijn jullie al een beetje tempelmoe?
    Goede thuisreis en tot ziens
    Cor en Margreet

• 28 Oktober 2014 - 22:07

Greet:

Hoi Brigitte en Edzo,

Leuk om eindelijk weer wat van jullie te horen. Het zit er nu bijna op, wij hebben genoten van jullie reisverhalen. Een hele goede thuisreis en tot donderdag.

Liefs en groet
    Greet en Leo

• 28 Oktober 2014 - 22:41

Coby En Wim:

Hoi Brigitte en Edzo,
    Ademloos en watertandend gelezen; dagdromend meegereisd en nu afkicken