Zondag 26 oktober - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Zondag 26 oktober - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Zondag 26 oktober

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

28 Oktober 2014 | Myanmar, Rangoon

Om 8.00 uur vertrokken voor een bezoek aan een aantal tempels in Mrauk-U. De eerste tempel was totaal anders als wat we in de rest van Myanmar hebben gezien. Minder versieringen en uitbundig aan de buitenkant, maar binnenin juist meer versierd met reliëfs in het zandsteen. Ook dat is een verschil: alle tempels hier zijn opgetrokken uit (zand)steen. Omdat de meeste dateren uit het eerste Birmaanse rijk, zijn ze al eeuwen oud. Erg bijzonder die verweerde zandsteen.
In de ochtend een aantal tempels bezocht en een groot klooster. In dit klooster een Boeddha beeld uit circa 1.100. Dit is gespaard gebleven toen vanaf 1824 de Engelsen hier het land plunderden en alle gouden en bronzen Boeddha beelden in beslag namen. De monnik van dit klooster liet het beeld in cement gieten, waardoor het niet is meegenomen. Pas 60 jaar geleden werd het bij toeval ontdekt door een monnik die 's nachts met een lamp ergens naar op zoek was. Het beeld was overwoekerd en door het licht van de lamp werd het ontdekt door de schittering van het brons.
Het bleek dat onze gids Tom vandaag jarig is. Hij wordt 35 jaar en wilde ons trakteren op kokosnoot. Dus naar een stalletje met mooi uitzicht op een tempel en daar een verse kokosnoot soldaat gemaakt. Heerlijk verfrissend. Het is vandaag zo een 35 graden of meer en erg benauwd. Rond lunchtijd naar het hotel gebracht en daar geluncht, even bijgekomen van de warmte en vervolgens om 15.00 uur weer opgepikt door Tom.
Nog een aantal tempels bezocht en vervolgens op een hoge heuvel de zonsondergang meegemaakt. Al met al weer een erg indrukwekkende dag en met name de tempels en pagodes hier spreken ons erg aan. Allemaal erg oud en schitterende reliëfs in het steen uitgehakt.
Na het eten 's avonds onze spullen gepakt. We worden morgenochtend om 7.00 uur opgepikt voor de transfer per boot naar de luchthaven van Sittwe.