Maandag 20 oktober - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Maandag 20 oktober - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Maandag 20 oktober

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

20 Oktober 2014 | Myanmar, Inle

Vandaag staat een bezoek aan Kakku op de planning. Kakku ligt in het land van de Pao stam en is zogenaamd 'bruin gebied', waar je dus alleen met een vergunning, tegen betaling en onder begeleiding van een plaatselijke gids mag reizen. De reis er naar toe duurt drie uur, het laatste stuk voornamelijk over een slechte smalle weg. Om 8.00 uur op pad en eerst naar de hoofdstad van Shan, Taung Gyi. Daar alle papieren geregeld en de gids opgepikt een zeer goedlachse jongedame van begin 20. Nyi Nyi mocht achterin gaan zitten en de gids mocht voorin.

Onderweg de nodige uitleg gekregen over de Pao-stam en hun gebied. Na ruim anderhalf uur rijden aangekomen in Kakku. Bij deze plaats liggen in de vorm de voet van Boeddha op nog geen één vierkante kilometer maar liefst 2.478 stoepa's. Erg bijzonder om daar tussendoor te lopen. Er zijn drie vormen, een massieve stoepa, een holle stoepa en een stoepa in de vorm van een klooster. Die liggen dus allemaal op een klein stukje grond dus bij elkaar. Zie bijgaande foto's om een indruk te krijgen. Alle stoepa's zijn verschillend van elkaar. Samen met de gids door het complex gelopen en de nodige uitleg gekregen en op bijzondere zaken gewezen. Onderweg door het complex kwamen we nog een groep jonge monniken tegen die daar bij andere monniken 'op summer course' waren. Ze krijgen dan bijvoorbeeld Engelse les, computer les en dat soort onderwijs. Even kort met één van de leraar monniken gesproken. Leuk!

Vervolgens over een marktje bij het complex gelopen en uitleg gekregen over lokale producten en vervolgens in het restaurant daar gegeten. Toen de terugreis begonnen en onderweg nog in een typisch Pao dorp gestopt, bij mensen in een lokaal huis gekeken en met 'oma' gesproken, die ook van ons weer de nodige dingen wilde weten. De gids weer afgezet in Taung Gyi en richting 'huis' gereden. Onderweg nog een wijngaard bezocht en een proeverij gehad en een fles rosé gekocht van Muscat en Shiraz druiven. Smaakvol en die gaan we de komende avonden soldaat maken :-)

Rond 17.00 uur weer terug in het hotel aangekomen en tijdens het typen van dit verslag zit ik aan het eerste glas rosé :-) Straks bij het eten staat er voor mij nog een halve fles Spätlese klaar, vandaar nu al dit verslag :-)