Woensdag 15 oktober - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Woensdag 15 oktober - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Woensdag 15 oktober

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

15 Oktober 2014 | Myanmar, Pagan

Vandaag allebei snipverkouden opgestaan. Flink niezen, snuffen, snuiten en rochelen. Het programma voor vandaag is een fietstocht. Om 8.00 uur stond onze gids Ye op ons te wachten. Geen 'driewielers' vandaag, maar een echte Giant mountainbike. Verre van in nieuwstaat, maar alles werkte 'om en nabij'. Met versnelling, waar achter ongeveer de helft van werkte, met veel kabaal.
Het eerste stuk tot aan de Ayeyarwaddy ging over zandpaden en onderweg een feest gezien, waar kleurrijk aangeklede meisjes op een feestelijk versierd paard mochten rondrijden. Niet alle meisjes hadden er zo gezien evenveel zin in :-) Vervolgens naar een ochtendmarkt en daar wat snoepgoed met palmsuiker erin gekocht. Dat bleek ons later erg van pas te komen. Het was al direct enorm warm in ieder geval. Met dezelfde boot als waarmee we uit Pakkoku waren opgehaald, werden we nu weer overgezet. Blijkbaar was om de één of andere onduidelijke reden ons parcours aangepast, we begrepen uit het gebrekkig Engels van Ye door de regen die gevallen was. Bij het oversteken gingen we richting (behoorlijke) heuvels, dus gezien onze verkoudheid hadden we al zoiets van 'oeps'. Volgens Ye ging het meevallen. Aan de overkant direct heuvelopwaarts en dan is een goed werkende versnelling toch wel een soort van handig :-) In het begin over wat stijgende en dalende zandpaden en stukje langs de rivier, maar al snel kwamen we op een redelijk drukke asfaltweg uit. Mmmmmm, volgens het programma zou toch 90% van de afstand over rustige zandpaden gaan. En het zou 'een fotogenieke tocht' gaan worden. Gelukkig werd op enig moment de weg wel wat vlakker. In een dorpje vervolgens (alweer) een katoenweverij bezocht, hier werden dekens geweven en waren er ook nog wat andere apparaten te zien dan alleen weefgetouwen. Dus toch wel leuk.
Onderweg werden we door veel mensen begroet. Je kunt zien dat aan deze kant van de Ayeyarwaddy veel minder toeristen komen. Leuk dat kinderen en volwassenen langs de weg zwaaien en 'Hello' roepen en bromfietsers tijdens het langs- en tegemoetrijden dat ook doen. Onderweg was het nodige te zien, maar echt tijd en rust om foto's te maken was er helaas niet.
Vreemd genoeg dezelfde weg weer terug. Jammer. Het laatste stuk begon, met name bij Brigitte, de verkoudheid zich te wreken. De laatste paar kilometer, met aantal stevige klimmetjes, was echt een 'struggle' en Brigitte kwam uiteindelijk compleet uitgeput bij de boot aan. Ye nam onderweg ook niet de moeite zijn tempo aan te passen en reed steevast 50 tot 100 meter voor ons, om zo bij tijd en wijlen even te stoppen. Ook onderweg was hij erg druk met zijn telefoon. We kregen het gevoel dat hij daar mee getrouwd is :-) Eindelijk op de boot konden we weer wat bijkomen. Pas om half 3 zaten we aan de lunch, maar toen hadden we eigenlijk al geen honger meer. Bij vertrek van de lunchlocatie stond Brigitte haar achterband ook nog eens lek.
We liggen nu uitgeteld op bed beetje bij te komen. De duffels zijn al enigszins gepakt voor de vlucht van Nyaung-U naar Heho. Morgen toch maar rustiger aan gaan doen en vooraf proberen betere afspraken met de gids te maken. Gelukkig hebben we in Kalaw morgen een andere gids.

• 16 Oktober 2014 - 13:20

Greet:

Nou het internet werkt nog steeds, wat een weelde. Wij hebben gisteren de katten uit het pension gehaald, alles is goed gegaan we hebben op de weg terug wel een concert in de auto gehad. Maar ze zijn weer lekker op hun plaats. Wiesje wilde gisteravond niet binnen komen maar ging vannacht wel zitten mauwen en er kwam uit de kattenkamer ook enig gemauw. Nu schijn de zon en zitten ze lekker alle drie buiten.
    Geniet nog verder van de vakantie!

Liefs en Groet
    Greet en Leo en de 3 K s.