Maandag 13 oktober - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Maandag 13 oktober - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Maandag 13 oktober

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

14 Oktober 2014 | Myanmar, Mandalay

Vandaag verkassen we van Mandalay naar Bagan. Om 8.00 uur de pick-up uit het hotel door Zin en Mr. Mo. We moeten eerst 4 uur met de auto naar Pakkoku, een stuk stroomafwaarts aan de Ayeyarwaddy rivier. De weg van Mandalay naar Pakkoku was niet bepaald goed onderhouden, op sommige delen kregen we weer een 'deja-vu-erlebnis' van vorig jaar in Madagaskar. We hebben vorig jaar beloofd nooit meer over een slechte weg te klagen, dus dat doen we nu dan ook maar niet :-) Ongeveer halverwege gingen weg en spoorlijn over één smalle brug, heel bijzonder de trein en auto's delen dus een smalle brug, waar slechts plaats is voor één van beide :-) Gelukkig gaat een trein hier niet snel, hoewel je er niet aan moet denken halverwege voor een trien te komen staan en achteruit terug te moeten rijden :-) We hebben het in ieder geval zonder hindernissen gehaald.
Net voor Pakkoku zijn we over de langste brug van Myanmar gegaan. Het lijkt erop of ze het breedste punt van de Ayeyarwaddy hadden uitgezocht van 'laten we hier eens de brug gaan maken' :-) In Pakkoku de lunch gebruikt in een lokaal restaurant. Weer overheerlijk. Pakkoku was in 2007 het beginpunt van de opstand tegen het regime, dat merk je nog enigszins. Hier zie je dan ook de nodige soldaten op straat, hoewel totaal niet hinderlijk. Vanaf het restaurant naar de 'haven' en daar afscheid genomen van Zin en Mr. Mo. Beiden hadden het duidelijk moeilijk met het afscheid, hoewel we zeker met Zin nog via e-mail contact gaan houden. Ze wil graag een combinatie aanbieden van cultuur en koken en is dus voornemens ook in de toekomst kookcursussen te gaan organiseren. Dat viel bij Brigitte natuurlijk precies 'in het pulletje' dus beide dames gaan daar zeker nog zaken over uitwisselen :-)
Bij de boot zijn we door Zin 'overgedragen' aan de nieuwe gids, 'GG' en de chauffeur (aan het uitspreken van zijn naam gaan we ons niet eens wagen :-)......). Vanuit de haven van Pakkoku met de boot naar Oud-Bagan. De boottrip duurde ongeveer 2,5 uur, over de hier erg brede Ayeyarwaddy rivier. De boot leek op de boot in Madagaskar. Lekker slakkengangetje met een 'puf-puf-motor'. Als er niet zo veel te zien was geweest goed om bij in slaap te vallen. Op de boot uitleg gehad van GG over verschillende dingen. Hij is wat moeilijk te verstaan, maar met een beetje geduld lukt het wel. Wel een erg 'commerciële' gast :-)
Na aankomst in de haven van Oud-Bagan eerst twee pagodes bezocht, de Ananda pagode, met vier Boeddha beelden in de windrichtingen en de Gubyauk Gyi pagode, uit de 11e eeuw, met schitterende muurschilderingen binnenin. Prachtig en indrukwekkend. Buiten een met rivierzand handgeschilderd schilderij gekocht. Bijzonder, omdat je dit doek gewoon kunt vouwen en alles blijft zitten :-) Vanaf deze pagode langs een lakwerk fabriekje. Van een soort van rubberachtige substantie maken ze hier een lakwerk, zwart met allerlei vormen erin gekrast, die ze dan met kleur accentueren. Erg bewerkelijk, want na iedere gang (aanbrengen van een kleur) moet het een week in een kelder 'drogen'. Vanuit de lakwerk fabriek naar het hotel, waar we om 16.30 uur aankwamen en ingekwartierd zijn. Het is een vrij nieuw hotel en de kamer is behoorlijk groot en luxe. Straks op tijd naar bed. Morgenochtend om 4.00 uur op voor de ballonvaart.