Zondag 12 oktober - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Zondag 12 oktober - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Zondag 12 oktober

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

12 Oktober 2014 | Myanmar, Mandalay

Vanochtend om 3 uur opgestaan. Jawel, jullie lezen het goed: om 3.00 uur (plaatselijke tijd) :-) Het is inderdaad nog steeds onze vakantie, dus niet denken dat we vroeg naar ons werk gingen :-)
De reden van deze actie was een bezoek te brengen aan de Mahamuni pagode, waarin het belangrijkste Boeddha beeld van Myanmar staat, 'de Grote Wijze'. Iedere ochtend wordt in een indrukwekkend ritueel het gezicht van dit Boeddha beeld gewassen. Het hele ritueel duurt ongeveer 1,5 uur, waarbij een monnik het gezicht wast, de tanden 'poetst' en vervolgens helemaal droog maakt met tientallen verschillende doeken. Na het ritueel een rondleiding gehad en het bleek dat het ondertussen buiten was gaan regenen. Een zeldzaamheid in Mandalay.
Vanuit de pagode naar een theehuis voor het ontbijt. Typisch Birmaanse gerechten, erg lekker. De regen begon steeds heftiger te worden, zodat de geplande offergaven door ons in het water dreigde te vallen. Mr. Mo is rond gaan rijden om ergens een 'rij monniken' te zoeken, die iedere ochtend op pad gaan om hun ontbijt te verzamelen. Het gebruik wil, dat mensen iedere ochtend offergaven doen aan monniken, die op deze wijze aan hun eten komen. Op enig moment kwamen we inderdaad een rij monniken tegen, die we gekochte zoetigheden hebben gegeven. Dit moet je blootsvoets doen (net als in tempels waar je op je blote voeten moet lopen), waarbij de monniken je uit respect niet aankijken. Erg bijzonder. Aangezien het bleef regenen hebben we het bezoek aan de ochtendmarkt overgeslagen en zijn we terug gegaan naar het hotel. De rest van de dag gaan we rustig aan doen en wellicht vanmiddag even naar de markt even verderop. Brigitte is ondertussen aardig aan het snotteren van 'airco in, airco uit' dus die kan wel een beetje rust gebruiken weer.

• 13 Oktober 2014 - 22:28

Arie En Annie Groen:

Eindelijk jullie reisverslagen gevonden. Via de email al gelezen waar jullie zijn en naartoe gaan.
    Maar nu ik morgen even alle reisverslagen lezen. En genieten van jullie belevenissen.
    Groeten Arie en Annie