Dinsdag 14-5 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Dinsdag 14-5 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Dinsdag 14-5

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

20 Mei 2013 | Madagascar, Antananarivo

Dinsdag 14-5: Omgeving Fianarantsoa en naar het regenwoud
Vandaag zouden we met de trein vanuit Fianarantsoa naar het Lac Hotel gaan, een deel van het traject Fianarantsao naar Manakara. Zoals gisteren al gemeld, had de trein er twee dagen over gedaan om in Fianarantsao te komen. Een aantal toeristen hebben dus in de trein moeten overnachten. Reden voor Patrick en Njato om deze rit gezien de toestand van de trein niet te gaan doen. Gelukkig maar zoals later zou blijken, want de trein was al laat vertroken en onderweg ook nog eens uit de rails gelopen................. :-) Gezien de deplorabele toestand van de locomotief en treinstellen en de spoorrails die we onderweg zagen is het nog bijzonder dat die trein überhaupt nog rijdt...:-).
We zijn dus met de auto naar de theeplantage gereden, waar we een rondleiding met uitleg hebben gehad. Erg interessant om te zien hoe hier de thee wordt gemaakt. Het is de enige theeplantage van Madagaskar en ze hebben uit drie soorten planten een eigen plant gekweekt. Van de hele productie wordt 80% geëxporteerd naar Kenia en van daaruit naar andere landen. De productie ging heel anders dan op de theeplantage die we een paar jaar geleden op de Azoren hebben gezien. De machines kwamen overigens ook in deze plantage uit Engeland. De plantage is 330 hectare groot, waarvan 1/3 deel eigendom is van de lokale bevolking. Een goed initiatief naar ons idee. Na de rondleiding nog een stukje over de plantage gelopen. Immens groot!
Na het bezoek naar het Lac Hotel voor een lunch en ook wat foto's gemaakt in de mooie tuin daar. Helaas begon het te miezeren en koelde het flink af. Na de lunch Patrick in Fianarantsao afgezet en afscheid genomen. Een leuke gast en heel goede gids.
Vervolgens door naar de oostkust, het regenwoud van Ranomafana National Parc. Inderdaad 'regenwoud', het begon onderweg steeds harder te regenen :-). De term 'regenwoud' komt dus niet zo maar uit de lucht vallen, de regen echter wel :-). Onderweg weer een enorme zwerm sprinkhanen tegengekomen, één die een lengte had van enige kilometers. De lokale bevolking probeert ze met rook van vuren te bestrijden, wat er soms voor zorgt dat een vuurtje uit de hand loopt en toch een groter gebied afbrand. Erg zorgelijk om te zien en blijkbaar is er nog steeds geen actie ondernomen.
Aan het einde van de middag aangekomen op ons overnachtingsadres, Chez Gaspard, waar we de komende twee nachten verblijven. We hebben hier een klein 'huisje' met zit-slaapkamer, met daarachter een badkamer.
Aan het begin van de avond is het gestopt met regenen. Het verhaal gaat, dat de plaatselijke 'ziener' de regen opwekt om te voorkomen dat de sprinkanen ook hier komen. In de avond samen met Njato gedineerd in een restaurant nabij het resort.
Bij terugkomst Njato voorzien van oordopjes. Hij moest een kamer delen met een andere chaufeur die bekend staat om zijn gesnurk. Njato zag nogal op tegen de nacht, gezien de reputatie van de houtzager :-). Er staan hier overigens bomen genoeg om om te zagen :-). Hopelijk gaan de oordoppen helpen..........