Maandag 13-5 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Maandag 13-5 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Maandag 13-5

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

13 Mei 2013 | Madagascar, Antananarivo

Maandag 13-5: Kennismaking met de Betsileo cultuur
Vandaag om 9 uur vertrek samen met Njato en Patrick, onze gids voor vandaag. Aangezien we de lunch bij lokale mensen thuis hebben, eerst een cadeau gekocht, 20 schoolschriften en 20 pennen voor de kinderen.
Vervolgens via de bovenstad naar het startpunt van de wandeling, welke ons meer zal leren over de cultuur van de Betsileo stam die in de omgeving woont. De wandeling met uitleg van Patrick leidde over glibberige paadjes naar beneden, aangezien het die nacht geregend had en nog steeds miezerde. Tussen huizen door, over dijkjes tussen rijstvelden en door groenteplantages gelopen en ondertussen veel uitleg gekregen van Patrick en van hem ook veel vragen gekregen over het leven in Europa en Nederland.
Tussen de middag een lunch gekregen bij mensen thuis in een typische Betsileo woning. De begane grond is voor vee en opslag van goederen en voorraad, de eerste verdieping huiskamer om mensen te ontvangen en de bovenste verdieping voor de keuken en om te slapen. De keuken kent geen schoorsteen, de rook gaat door het raam naar buiten. Aangezien op die verdieping de mensen ook slapen, hebben veel bewoners op het platteland last van hun longen.
De lunch was typisch Malagassisch: rijst, sweet leaves (soort spinazie) en tomaten met ui. Daarbij rijstwater, wat nog enigzins is ingekookt. Erg smakelijk. Tevens daar wat vlechtwerk van papyrus gekocht en ook van hun een geschenk gekregen. De vrouwen uit het dorp koken gezamenlijk als er grotere groepen komen, soms tot wel 30 toeristen. De 'huiskamer' was slechts 3x4 meter, zonder meubilair, alleen een mat en voor de toeristen een paar poefjes. Een heel bijzondere ervaring! Erg leuk om mee te maken.
Vanuit het 'dorp' door de rijstvelden terug gelopen naar Fianarantsao, waar Njato met de auto stond te wachten. Daarna de bovenstad nog bezocht, met de plaats waar het koninklijk paleis ooit heeft gestaan. Daar is nu een school gebouwd. Na een bank beroofd te hebben, naar het atelier van de bekende fotograaf Pierrot Men. Erg mooie foto's en één gesigneerde foto gekocht. Daarna nog twee flessen Malagassische wijn gekocht en terug naar Tsara Guesthouse. Op onze kamer met Njato samen één fles soldaat gemaakt en gezellig zitten kletsen en weer en les Malagassy voor beginners gehad :-).
Morgen zouden we met de 'trein' gaan, echter is die gister en vandaag 2 dagen onderweg geweest omdat die onderweg steeds kapot ging. Op advies van Njato en Patrick deze activiteit maar gecancelled. Jammer, maar ook wel beter. Een nacht in een tjokvolletrein in 'the middle of nowhere' is ook niet alles en past niet bepaald in het programma. Morgen dus rechtstreeks naar de theeplantage en na het terugbrengen van Patrick richting Ranomafana. Wordt vervolgd, hoewel het de vraag is of we komende tijd Wifi zullen hebben. Bijgaand alvast wat foto's.