Donderdag 9-5 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Donderdag 9-5 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Donderdag 9-5

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

12 Mei 2013 | Madagascar, Antananarivo

Donderdag 9-5: Isalo National Parc.
Om 8 uur stond Njato ons bij de receptie ons al op te wachten om eerst in Ranohira onze gids Roland op te halen. Die zag eruit alsof het die nacht 20 graden gevroren had, met handschoenen en al :-). Tja, voor de Malagassy is het nu eenmaal winter......... Hoewel wij die nacht ook een deken op bed hebben gehad......:-).
Na Roland opgepikt te hebben snel naar het startpunt van de wandeling. Onderweg en hele discussie over geloof en 'bezit' en geluk en de kerk gehad. Toch wel interessante discussies steeds. Overigens spreekt Roland erg goed Engels en wel zo 'netjes' alsof hij van Queen Elizabeth persoonlijk les heeft gehad :-).
Eerst uitleg gehad over de wandeling. We zouden veel gaan zien volgens Roland en dat bleek ook wel. Al snel doemden de eerste ringstaartmaki's op. Erg leuke beesten en geheel niet bang. Vervolgens verder naar de Cascade des Nymphes. Dat was dus behoorlijk omhoog en best op sommige punten wel klauteren en dalen. Onderweg een kleine slang gezien en zelfs 'geaaid' en ook een kameleon en een tweetal wandelende takken. De waterval was erg pittoresk, tot een tweetal mannen met gids opdoemden en snel daarna een hele groep toeristen.........het werd opeens erg druk. Grappig was dat één van beide mannen een Pentax K30 had :-). Bijzonder om 'in the middle of nowhere' een Pentax gebruiker tegen te komen :-).
Vanaf waterval via een schitterend uitzichtpunt naar een tweetal 'natdmidaervaming pools'. Ook dit traject was veel stijgen en dalen, over smalle paadjes, met aan de ene kant een bergwand en aan de andere kant niets dan een groot 'gat'.......
Ook op dit stuk weer veel gezien, onder andere een kameleon, een aantal kleine schorpioenen en veel vogels. Na een pittige afdaling kwamen we in een kleine schitterende canyon, met een riviertje naar de swimming pools toe, de 'Blue pool' en de 'Black pool' beide met een watervalletje die in de pool kletterde. Aangezien beide groepen ook al snel ten tonele verschenen geen zwemsessie gehad. Dus na het nuttigen van onze uit het resort meegenomen lunch maar snel weer in de benen. Via de canyon terug naar de plek waar de maki's zaten. Onderweg een 'broer en zus' koppel witte Sifaka's gezien. Eveneens een kameleon, een aantal salamanders en andere bijzondere insecten gezien. Op de plek waar de ringsttaartmaki's zaten, waren nu ook een aantal bruine lemuren verschenen. Op die plek is een picknickplaats en met name de bruine maki's maken er een sport van om eten van de tafels te 'roven'. Ze zijn voor de duivel niet bang en lopen gewoon tussen de mensen door en laten zich mooi en gewillig op de foto zetten. Als je niet uitkijkt, roven zijn/haar vriendjes tijdens de fotosessie echter je lunch weg :-). Samen met Roland een hele tijd naar een tweetal jonge ringstaartmaki's zitten kijken. Die lagen lekker in een boom tegen elkaar aan te slapen. Erg schattig om naar te kijken. De ringstaartmaki's hebben hun eigen 'taal' en als er in de verte geroepen werd, werden ze 'wakker' en riepen terug. Na enige tijd kijken en met Roland praten weer terug richting auto. Al met al een schitterende wandeling door een impossante streek. In Madagaskar worden we iedere dag weer verrast door nieuwe en bijzondere dingen en landschappen.
Terug op het resort besloten om een duik te nemen in het zwembad. Brrrrrrr, wat was dat water koud :-). Er dreven nog net geen ijsbergen in :-). Tijdens het diner bleken er die dag een behoorlijk aantal nieuwe gasten te zijn aangekomen. Isalo is dus echt een toeristische attractie en het toeristenseizoen lijkt nu echt te beginnen. Desondanks maken de chauffeurs en gidsen zich wel erg druk over de naderende verkiezingen die hier in juli worden gehouden. En ook wel enigzins terecht. Hun baan hangt er vanaf en de meesten werken op freelance basis. En geen toeristen, geen inkomen........... En economisch gezien gaat het dit land niet bepaald voor de wind, zeker niet gezien de huidige politieke situatie.