Woensdag 8-5 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Woensdag 8-5 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Woensdag 8-5

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

12 Mei 2013 | Madagascar, Antananarivo

Woensdag 8-5: Richting Isalo
De bouwvakkers op het platdak naast onze hotelkamer waren om 6 uur al weer druk aan de slag, nadat eerst een soort van sirene was afgegaan. Een wekker was dus niet echt nodig :-). Eerst een lekker ontbijt in het Serena Hotel, behoorlijk uitgebreid. De manager was overigens een Franssprekende Belg.
Tijdens het ontbijt kwam Njato er al aan, een prettig weerzien. Hij had nog behoorlijk door moeten rijden om op tijd in Tulear te zijn. Al snel op pad en eerst even de nodige Ariary's uit de plaatselijke muur getrokken. Daarna een tankstation wat flessen Eau de Vive (mineraalwater) lichter gemaakt en een volgend tankstation wat rollen bisquit. Daarna op weg naar het arboretum. Dit was opgezet door een Zwitser en herbergt 90% van alle bomen die in Madagaskar te vinden zijn. De gids gaf goede uitleg bij alle bomen en struiken. Hierna snel op weg naar Isalo National Parc, nog 4 1/2 uur rijden, dus even kilometers maken, aangezien nog een wandeling stond ingepland.
Onderweg veranderde het landschap regelmatig, erg bijzonder om te zien. In de streek wordt sinds een tiental jaren ook saffier gevonden en dat heeft voor een aantal erg drukke dorpen gezorgd die daar uit de grond zijn gestampt. De 'saffier-markt' is voornamelijk in handen van Pakistani en Sri-Lankezen. Het winnen van saffier is niet eenvoudig en niet zonder risico's. De dorpen zijn in de avonduren en nacht ook niet ongevaarlijk. Onderweg nog een enorme kameleon gezien die de weg overstak, een mooi fotomoment.
Net vóór het bereiken van Isalo langs de weg een dorp gezien waar illegale rum wordt gemaakt. Overal in Madagaskar zie je rum in verschillende smaken staan en we hadden in Miandravazo al ieder een glas rum genomen. Die rum is ongeveer 45% en erg lekker. De rum die hier langs de weg wordt gebrouwen is echter 95%, bijna pure alcohol dus. De suikerriet die hier verbouwd wordt, gaat in grote roestige ijzeren vaten en wordt met een grote houten stamper vermalen. Er staan veel vaten dus ook te 'borrelen' met grote bellen aan de oppervlakte :-).
Al snel doemde Isalo voor ons op. Gigantische rotspartijen die midden uit het savanne landschap op rijzen. Impossant! Eerst onze gids betaalt en ingeschreven om het park te kunnen en mogen bezoeken. Onze gids Roland sprak erg goed Engels en bleek ook zeer veel te kunnen vertellen. Aangezien het al drie uur was snel richting startpunt van de wandeling gereden. De wandeling zou naar een natuurlijk zwembad gaan en een uitzichtpunt en was 6 kilometer lang (omhoog en omlaag en omhoog en omlaag, etc.). Onderweg veel uitleg gekregen, onder andere over hoe de mensen van de Bara-stam hier begraven worden. Eerst in een tijdelijk graf, redelijk bereikbaar en na 2-3 jaar worden ze daar weggehaald en worden de botten, na te zijn schoongemaakt, ontdaan van resterende vleesresten en gewassen, in een kist gedaan die vervolgens op grote hoogte in de rotswand wordt bijgezet, na een groots feest van enige dagen tot meer dan een week, waarbij aardig aan de lokaal illegaal gebrouwen rum wordt gezeten. Dat heb je wel nodig om vervolgens met de kist met botten de steile wand op te klimmen om de kist daar in het graf bij te zetten.Onderweg ook uitleg gekregen over de heilzame werking van een aantal planten en een tweetal wandelende takken gezien (nee, niet onszelf in een spiegel gezien....:-)...). De 'natural swimming pool' was zeer pitoresk gelegen, in een komdalletje met watervalletjes en palmbomen. De weg terug ging wat voorspoediger, zonder alle uitleg en het begon al te schemeren toen we bij de auto aankwamen. Van Roland begrepen we onderweg, dat het hier in het toeristen seizoen aardig druk kan zijn.
Na Roland afgezet te hebben op weg naar Isalo Ranch, ons verblijf voor de komende twee nachten. Na onszelf ingekwartierd te hebben eerst het diner naar binnen gewerkt (alweer Zebu steak..:-)..) en geflambeerde banaan, die ondanks de hoeveelheid rum niet in de hens wilde gaan :-). Tijdens het typen van dit verslag nog even een enorme kakkerlak door de voordeur naar buiten gewerkt :-).