Van Amsterdam naar Antananarivo - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu Van Amsterdam naar Antananarivo - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edzo & Brigitte Boven - WaarBenJij.nu

Van Amsterdam naar Antananarivo

Door: Edzo

Blijf op de hoogte en volg Edzo & Brigitte

28 April 2013 | Madagascar, Antananarivo

De vlucht van Amsterdam naar Nairobi ging heel voortvarend, zelfs zo voortvarend, dat we een half uur vóór de geplande aankomsttijd landen. Dat voordeel werd al snel weer tenietgedaan doordat ze de slurf niet aan het toestel vast kregen. Na een halfuur modderen, kwam een plaatselijk licht op het idee dan maar gewoon een trap neer te zetten. Dus lekker over het vliegveld wandelen naar de gate.
De nachtelijke reis werd overigens opgeluisterd door zo een 25 Nederlandse jongedames, die de hele nacht zaten te kwetteren. Een kippenhok was er niets bij.......... We hebben dan ook weinig nachtrust gehad.
Nadat we in de gate waren aangekomen, bleek de vlucht van Nairobi naar Antananarivo echter twee uur vertraging te hebben. Na lang wachten bleek dat bijna drie uur te zijn. Uiteindelijk mochten we weer over het vliegveld naar een oude Boeing 737 wandelen. Blijkbaar was het oorspronkelijke vliegtuig niet in orde. Dus pas om 14.00 uur aankomst in Antananarivo.
De paspoortcontrole is daar ook een hele belevenis. Visum is weliswaar gratis, maar als je ziet hoe dat in zijn werk gaat.........Twee rijen met toeristen. Één dame haalt één helft van het door de toerist ingevuld formuliertje op, de andere helft blijft bij het paspoort. De twee rijen moeten langs een loket, waarbij één persoon paspoort aanneemt en twee personen ongeveer vijf stempeltjes in je paspoort zetten (per loket dus). Van die twee loketten komen de paspoorten weer op één stapel, waar het 'opper-visum-wezen' controleert en een handtekening zet (en alle andere stempeltjes van collega landen geïnteresseerd bekijkt). Dus na een hele tijd heeft hij zich pas door de stapel heen gewerkt. Na de douane stond overigens weer een visum controleur. Zo houden we het land wel bezig.
Na kennis gemaakt te hebben met onze gids Nzato (we denken het zo goed verstaan te hebben, morgen nog maar eens aan hem vragen.......) eerst even geld gewisseld. De plaatselijke munteenheid is de Ariary en 20.000 Ariary is € 7. Degrootste coupure is 10.000 Ariary. We voelen ons nu dan ook miljonair, met een dik pak bankbiljetten :-)
Nzato zal overigens voor het grootste deel van onze vakantie onze gids zijn.
We zijn ondertussen in Hotel Sakamanga aanbeland (betekend 'blauwe kat' dus daar voelen we ons wel thuis :-)...). Leuk hotel midden in Antananarivo. Net een heuse milkshake gedronken en straks hapje eten en snel richting ons mandje. Na lange reis met hindernissen zijn we redelijk moe.

• 01 Mei 2013 - 21:20

Margreet:

Jullie doen weer prima ontwikkelingswerk! Zo worden hele volksstammen aan werk geholpen.
    Ik hoop na een moeizaam begin, het nu echt genieten wordt.
    Veel plezier Margreet

• 02 Mei 2013 - 14:38

Greet:

Wij hopen gauw weer iets te horen over jullie belevenissen van b.v het kamperen. Alles is hier verder goed!

Greet en Leo